رونق تولید ملی | سه‌شنبه، ۳۰ مهر ۱۳۹۸

نه زیله ی کورده واری - نمایش محتوای صدا

 

 

نمایشگر دسته ای مطالب

نه زیله ی کورده واری

در هر برنامه یکی از ضرب المثل های آموزنده  توسط گوینده مطرح  می گردد. سپس کارشناس برنامه ضمن تبیین چگونگی ایجاد ضرب المثل، داستان و چگونگی رواج آن و تطبیق آن با سایر ضرب المثل های مشابه در ادبیات و فرهنگ دیگر اقوام، به تشریح کاربرد ضرب المثل ها می پردازد و البته به خواستگاه آن نیز اشاره می کند.  سعی می شود ضرب المثل هایی برای ارائه انتخاب شود که آگاهی دهنده بوده و در گزینش آنها 4 مقوله دین، اخلاق، آگاهی، امید همواره مورد توجه باشد.

ویژگی جمعیت مخاطبان:

مخاطبان این برنامه عموم مردمند که هم به فراگیری و اطلاع از ضرب المثل ها گرایش دارند و هم به محتوا و مضامین آموزنده ی آنها نیاز دارند .

ضرورت طرح و اهمیت تولید آن در استان:

ضرب المثلها از دیرباز حاوی نکته های پرمعنی و آموزنده ای بوده و هستند. گذشتگان ما بسیاری از پیام های اخلاقی و آداب انسانی را به جای موعظه و نصیحت در قالب ضرب المثل به جوانان خود می آموختند. برنامه نه زیله ی کورده واری فرصت و بستر مناسبی است تا این ضرب المثلها از طریق رسانه برای مخاطبان امروزی روایت گردد که هم به پاسداشت ارزشهای فرهنگی کمک می کند و هم به ارشاد و راهنمایی مخاطبان در زمینه اخلاق و آداب منجر خواهد شد .

 

اهداف ( کوتاه مدت ) :

آشنا سازی مخاطبان با ضرب المثل های معروف و آموزنده.

افزایش آگاهی شنوندگان نسبت به فرهنگ ملی ومحلی و آموزه های آن.

تقویت روحیه مخاطبان و امید به آینده و اعتماد به نفس در آن ها

پر کردن بخشی از اوقات فراغت آن ها با استفاده از آموزه های فرهنگی و ادبی

بالا بردن آگاهی مردم با استفاده از آموزه های فرهنگی، اخلاقی، دینی

تقویت و تحکیم ارتباط میان مخاطبین و رسانه ملی

 

محورهای موضوعی ( مبتنی بر اهداف تعیین شده ) :

ضرب المثل های کردی و فارسی

 

اجزاء و قالب های برنامه:

آرم و گفتار (کلام گوینده): کلام گوینده شامل مقدمات و طرح ضرب المثل و مطالب پیرامون آن

موسیقی بی کلام: موسیقی مناسب و موسیقی بی کلام کوتاه حد فاصل آیتم ها

بحث کارشناسی: توضیحات کارشناس درباره ی محتوای ضرب المثل و کاربردهای آن

 

عوامل برنامه:

تهیه کننده: علی یونسی

نویسنده و گوینده: عمر ولدبیگی

صدابردار: شهپر محمدی