اقتصاد مقاومتی؛ تولید - اشتغال | شنبه، ۵ فروردین ۱۳۹۶

ناوگان حمل و نقل عمومی بانه ساز مخالف می زند - نمایش محتوای خبر

 

 

ناوگان حمل و نقل عمومی بانه ساز مخالف می زند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما

ناوگان حمل و نقل عمومی بانه ساز مخالف می زند

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، ناوگان حمل نقل عمومی بانه درون شهری یکی از مهمترین موضوع های هر شهری است که نمی توان نسبت به مشکلات ان بی توجه بود و باید مسئولین برای حل مشکلات آن همصدا و همگان باشند.

بانه یکی از شهرهای گردشگر پذیر استان است که ناوگان حمل و نقل این شهر دچار آشفتگی شده و هر روز رانندگان بر سرمسائل مختلف با هم درگیر می شوند که این یک مکشل اساسی است دامن این شهر پر زرق برق را گرفته و تاکنون همتی برای حل این مشکلات در هیچکدام از طرفین و یا مسئولین شهرستان دیده نشده است.

سیستم حمل نقل عمومی شهر بانه شامل تاکسی های زرد, تاکسی های عمومی و آژانس ها است که سه قشر بر سر نوع سرویس دهی با هم اختلاف دارند.

آژانس ها در بانه مانند دیگر سرویس های عمومی شهر به صورت گردشی کار می کنند و از طرفی تعداد خودروهای آژانس ها بیش از سه برابر استاندارد است که این موارد سبب اعتراض رانندگان تاکسی های زود شده است.

فرهنگ سازی

رئیس تعاونی تاکسی های زرد بانه، ضمن اشاره به فرهنگ سازی در جامعه می گوید: ما برای فرهنگ سازی در زمینه آموزش به شهروندان برای فرهنگ استفاده از تاکسی های عمومی زود حدود 80 راننده با تجربه و کار آزموده داریم.

عبدالله رشیدی می افزاید: هر کدام از ما در طول روز بیش از 100 نفر مسافر در سطح شهر جابجا می کنیم همکاران راننده ضمن جابجایی مسافران به انها در بحث مسیر بندی های آموزش بدهند.

وی خاطر نشان می کند: بسیاری از شهروندان هنگام سوار شدن مسیر خود را به راننده اعلام نمی کنند و انتظار دارند در بستی و با نرخ یکی هزار تومان انها را به مقصد برسانیم که این انتظار گاهی از طرف بعضی از شهروندان غیر منطقی است.

وی ادامه می دهد: در حالی که همان مسافر اگر بخواهد از  تاکسی تلفنی استفاده کند 2 هزار تومان پرداخت می کند و اعتراض نمی کند که این یک فرهنگ غلط است که در شهر بانه نهادینه شده است.

رشیدی می گوید: رانندگان متعهد سطح شهر با ارتباط و گفت و گو با شهروندان می توانند در عرض یک ماه شهروندان را با قوانین آشنا کنند.

وی یکی از راهکارهای حل مشکلات را افزایش نرخ آژانس ها تلفنی عنوان کرد و ادامه می دهد: اگر نرخ کرایه آژانس ها افزایش یابد مردم از تاکسی های زرد بیشتر استفقاده نمی کنند و جایگاه واقعی آژانس ها هم حفظ می شود.

رئیس اتحادیه تاکسی های عمومی زرد می گوید: تاکسی های زرد زمانی که از مسیرهای تعریف شده خارج می شوند باید کرایه بیشتر دریافت کنیم و مردم از سوی دیگر هنگام انجام کارهای ضروری با آژانس های تماس بگیرند که این یک تعادل در کار تاکسی های زرد و آژانس های ایجاد می کند.

وی تاکید می کند: بسیاری از مشکلات ما ناشی از برخورد شورا و سازمان تاکسی رانی است شوراها در انجام کارها با هم هماهنگ نیستند .

وی قیمت های تعیین شده که بر روی بر چسب های تاکسی ها نصب شده غیر کارشناسی خواند و ادامه می دهد: قیمت های که بر روی برچسب های نصب شده غیر کارشناسی است هیچ کس به ما 400 و یا 600 تومان به ما نمی دهد با توجه به شرایط باید قیمت های رند باشد اما شوراها بدون در نظر گرفتن شرایط  نرخ ها را تعیین کردند.

رشیدی می گوید: ما از همان ابتدا به نرخ های تعیین شده اعتراض کردیم اما شوراها به اعتراض ما توجه نکردند و در این زمینه هم نابسامانی شکل گرفت.

تعیین نرخ کارت پارک

وی به پارک خودرو در پهنه تجاری بانه اشاره کرد و می افزاید: شهر بانه یک شهر مسافر پذیر است و در طول روز صاحب مغازه های خودروهای شخصی خود را در مسیر مجتمع های تجاری پارک می کنند که این یک معضل بزرگ هم برای تاکسی های عمومی و برای مسافرین است.

رشیدی  به قوانین صادر شده در مورد توقف خودرو ها اشاره کرد و ادامه داد: گسترش توقف باید متناسب با رشد حمل نقل درون  شهری  باشد و برای توقفگاه ها نرخی تعیین شود و این مکان های که لازم باید باید توقف ممنوع باشد و برای مکان های توقف نرخ توقف تعیین شود. 

وی به لزوم فعال شدن کارت پارک و نقش ان در کاهش توقف خودروها در جلو مجتمع های تجاری و خیابان های اصلی اشاره کرد و ادامه می دهد: فعال شدن کارت پارک برای کاهش بار ترافیکی مسیر مجتمع های تجاری ضروری است و فعال شدن کارت پارک هم شهروندان را به استفاده از حمل و نقل عمومی تشویق می کند و بار ترافیکی سطح شهر هم کاهش می یابد و از توقف های طولانی مدت در سطح شهر جلوگیری می شود.

رئیس تعاونی تاکسی های زرد" عمومی" می گوید: نظم و ساماندهی به حمل و نقل عمومی باید با همکاری شهرداری و پلیس راهور انجام شود.

وی تصریح می کند: خیابان ها برای محدودیت ماشین های شخصی یکطرفه می شوند و برای تاکسی های عمومی لاین ویژه تعریف شود که شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی تشویق شوند اما در بانه تعریف دیگری دارد.

آژانس های باید به دفاتر خود هدایت شوند

رشیدی اظهار می کند: یکی از مشکلات اساسی تاکسی ها عمومی عدم تکمیل ظرفیت است و تاکسی های به سختی تکمیل ظرفیت می شوند چرا که مردم به فرهنگ استفاده از تاکسی های عمومی آگاه نیست و از تاکسی های عمومی انتظار دارند مانند آژانس های مسافر را به مقصد نهایی برساند اما با قیمت کمتر از آژانس ها.

وی ادامه می دهد: آژانس های مانند تاکسی های عمومی در سطح شهر مسافرین را با قمیت 2 برای تاکسی ها عمومی جابجا می کنند آژانس های برای هر سرویس 2 هزار تومان پول می گیرند در حالی که تاکسی های زرد برای هر مسیر 500 تومان پول می گیرند.

وی تاکید می کند: باید آژانس های به دفاتر خود هدایت شوند و سرویس دهی را تلفنی انجام دهند و نرخ انها هم بیشتر شود.

آمار بالای آژانس ها

این راننده تاکسی عمومی با بیان اینکه  776  دستگاه آژانس در 30 دفتر فعالیت می کند و همه آنها در سطح شهر سرویس دهی می کنند و جود این سرویس های جای برای فعالیت تاکسی های عمومی و خدمات رسانی اصولی و صحیح نمی گذارد می افزاید: طبق آمار این تعداد آژانس شهر بانه برابر با 6 شهر استان است و با توجه به جمعیت نیاز بانه به آژانس با 200 دستگاه تامین می شود.

وی بابیان اینکه طبق قانون باید دفاتر آژانس باید پارکینگ مناسب داشته باشد در حالی اکثر دفاتر بانه پارکینگ ندارد، بیان می کند: طبق قانون برای هر 5 هزار خانوار باید یک دفتر آژانس وجود داشته باشد در شهر های کمتر از یکصد هزار نفر باید در هر دفترآژانس حداکثر 20 دستگاه آژانس فعالیت کنند  در حالی که دفاتر بانه 30 تا 40 دستگاه آژانس دارند.

رشیدی می گوید: در بانه هر دو قشر تاکسی زرد گردشی و آژانس هر دو به صورت گردشی فعالیت می کند و آژانس های به آژانس گردشی تبدیل شدند که باید آژانس ساماندهی شود.

وی تاکید می کند: باید مردم تعریف درستی از نوع خدمات رسانی حمل و نقل عمومی شهر داشته باشند و زمینه را برای فعالیت و خدمات رسانی تاکسی های عمومی و آژانس های با رعایت قوانین فراهم شوند.

قانون شکنی برای امتیاز

یکی از رانندگان تاکسی های زرد بانه به قانون شکنی های گذشته در مورد اعتای امتیاز به آژانس ها اشاره کرد و می گوید: در گذشته مسئولین رابطه را بر ضابطه حاکم کردند و قوانین را زیر پا گذاشته اند.

 ظاهر محمدی می افزاید: بسیاری از مصوبات که اجرا می شوند اعتبار قانونی ندارد چراکه شورا و شهرداری محاوره بین خود را مصوب می کند و انتظار دارند که اعتبار قانونی داشته باشد در حالی که مصوبه باید با تایید شورای ترافیک انجام شود.

وی اظهار می کند: شورا و شهرداری بانه مصوب کردند که هر راننده آژانس ماهیانه باید مبلغ 75 هزار تومان را به مدیر آژانس پرداخت کنند و از طرفی مدیر آژانس های هیچکاری برای آژانس های نمی کند و در اکثر ساعات دفتر آژانس های بسته است.

وی ادامه می دهد: در صورتی که رانندگان این هزینه را پرداخت نکنند با تمام عوامل همدستی می کنند جلو فعالیت راننده آژانس را بگیرند و اجاره فعالیت ندهند.

وی می گوید: بسیاری از رانندگان آژانس به پرداخت این مبلغ موافق نیستند اما اعتراض نمی کنند در قانون آمده که هر راننده آژانس 20 درصد درآمد خود را در ازای خدمات به مدیر آژانس پرداخت کنند.

محمدی به پیگیرهای مصرانه خود در سطح استانی و کشوری اشاره کرد و ادامه می دهد: با پیگیرهای انجام شده در زمینه حل این مشکلات بازرسان ویژه کشوری بعد از تحقیقات به انجام پالایش ویژه نظر دادند.

وی می گوید: پالایش شامل شرایط ویژه برای راننده تاکسی از جمله این شرایط داشتن گواهی نامه ب 2، متاهل باشد, داشتن کارت سلامت، 23 سال و داشتن سوء پیشنیه است که در بانه این قوانین برای اژانس ها رعایت نشده حتی بعضی از رانندگان نقص عضو دارند.

وی تصریح می کند: بسیاری از این افراد شرایط لازم را ندارند و همچنان فعالیت می کند و حتی تعدادی از این رتانندگان فاقد کارت سلامت هستند حال سوال اینجاست چطور راننده ای که شرایط کاری را ندارد اجازه فعالیت می دهند؟

محمدی با بیان اینکه مجوز تعداد آژانس ها بر اساس استاندارد نیست خاطر نشان می کند: آزانس های خاضر نیستند  بر اساس قوانین و دستور العمل کار کنند و حتی حاضر هستند که با قیمت کمتر کار کنند اما در دفاتر مستقر نشوند.

وی می گوید: پیگیری ها ما در استان برای  حل مشکلات سیستم حمل و نقل شهری منجر به مصوبات در استان شده که مصوب شد شهرداری با همکاری پلیس راهور موظف است که آژانس ها را با توجه به قوانین یاد شده در دفاتر خود مستقر کند و مجوز پیاده کردن و سوار کردن مسافر را در ایستگاه ها ندارند و باید با مراجعه یا تماس شهروند سرویس دهی کنند.

به گفته این راننده, با توجه به آمار بالای تاکسی های تلفنی امکان سرویس دهی تلفنی وجود ندارد بر همین اساس 220دستگاه را از آژانس ها خارج کردند و به عنوان تاکسی موقت وارد چرخه حمل و نقل کردند که بتوانند آژانس ها را در دفاتر مستقر کنند.

وی تصریح می کند: اکنون با گذشت 20 ماه و سه بار تاکید استان هنوز تاکسی های تلفنی ساماندهی نشده و در سطح شهر فعالیت می کنند و به نظر می رسد در انجام این کار خلاء وجود دارد و تخلفی صورت گرفته است.

یکی از رانندگان تاکسی می گوید: فروش و اجاره تابلوها بزرگترین معضل این شهر است در حالی که در قوانین و آیین نامه های تاکسی رانی فروش و اجاره تابلو ممنوع است.

محمدی می افزاید: مشکلات پیش اماده در با توجه به پیگیرهای که انجام داده ایم فرماندار با شورا شهر می توانند این معضل را حل کنند.

وی خاطر نشان می کند: با توجه به اینکه شورای شهر در بسیاری از تخلفات دست داشته تمایلی به حل مشکلات ندارد اما فرماندار می توانند معضل بزرگ را حل کند.

محمدی می گوید: برای حل مشکلات ما حاضریم تمام قوانین را همانند گذشته رعایت کنیم و آژانس و تاکسی های موقت را هم به رعایت قوانین ملزم کنند.

وی به مشکل ایستگاه های سطح شهر اشاره کرد و می افزاید: در کل شهر سه ایستگاه تاکسی وجود دارد و تاکنون سازمان تاکسی رانی و شهرداری ایستگاه های سطح شهر را ساماندهی نکردند  یکی از بزرگترین مشکلات ما اینکه باید از یک ایستگاه به 17 محله سرویس دهی کنیم.

اعلام آمادگی چهار دفتر آژانس برای فعالیت شبانه روزی

رئیس تعاونی آژانس ها، با اشاره به فعالیت 17  آژانس و یک آژانس با شماره 133در بانه می گوید: در پی شکل گیری مشکلات آژانس ها و تاکسی های زرد 4 دفتر آژانس اعلام آمادگی کردند که به صورت شبانه روزی فعالیت کنند.

ماجد حسنی اختلاف تاکسی های زرد و آژانس ها ناشی از  مدیریت تاکسی های زرد دانست و می افزاید: تاکسی های زرد در بسیاری از موارد حق دارند مسئولین در شکل گیری این بی نظمی مقصر هستند چراکه گشت های در سطح شهر ایجاد کردند و کوچکترین خلاف آژانس ها را جریمه می کنند.

 

وی خاطر نشان می کند: در بسیاری از موارد رانندگان و گشت ها اختلافات شخصی را با مشکلات کاری باهم درگیر می کنند و گاها رانندگان را بدون انجام هیچ تخلفی جریمه می کنند.

وی بسیاری از شکایت ها را مغرضانه عنوان کرد و می گوید: از مسئولین درخواست کردیم که شکایت تاکسی تلفنی ها و تاکسی زردها را از همدیگر قبول نکنند چرا که در بسیاری از موارد این شکایت ها مغرضانه و بدون دلیل منطقی است.

حسنی خاطر نشان می کند: مشکلات حمل و نقل بانه تاریخی 20 ساله دارد مسئولین وقت در ازای دریافت کادو مجوز تعدادی از آژانس ها را صادر کردند و این سبب شده که تعداد آژانس ها بیش از حد استاندارد شود.

به گفته رئیس تعاونی آژانس های بانه،در آمد بیش از 900 خانواده از طریق فعالیت آژانس ها است که در چنین شرایطی نمی توانیم برای فعالیت انها محدودیت ایجاد کرد.

وی می گوید: در تمام آژانس ها در طول روز حدود 5 دستگاه مستقر است اما شهروندان با انها تماس نمی گیرند چراکه تعداد خودروهای عمومی در سطح شهر زیاد است و شهروندان تمایلی به سرویس دهی تلفنی ندارند.

حسنی تصریح می کند: برای حل این معضل باید با ایجاد کارگروه مشکلات مشخص و آسیب شناسی شود که در این راستا به شهرداری و شورای شهر پیشنهاداتی ارائه دادیم.

وی می گوید: شهروندان خود انتخاب می کنند که با چه وسیله نقلیه ای ر فت و امد کنند و ما نمی توانیم برای انها تعیین تکلیف کنیم چراکه قانون به ما این اجازه را نمی دهد.

وی بابیان اینکه سرویس دهی آژانس ها نیاز به فراهم آوردن بسترهای لازم است ادامه می دهد: باید برای قانونمند کردن سرویس دهی آژانس ها بسترهای لازم فراهم شود چراکه در شرایط فعالی این امر امکان پذیر نیست و فراهم کردن بسترها نیاز به زمان دارد.

 رئیس تاکسی رانی بانه می گوید: برای ساماندهی سیستم حمل و نقل عمومی شهر بانه از هر آژانس یازده دستگاه را خارج کردیم و به عنوان تاکسی موقت "ویژه" شروع به فعالیت کردند.

سامان حسن زاده می افزاید: در راستای ساماندهی سیستم حمل و نقل عمومی شهر بانه تعداد 220 دستگاه از آژانس ها خارج شدند و زیر نظر تعاونی تاکسی های عمومی قرار گرفتند.

وی خاطر نشان می کند: حق عضویت سالانه تعاونی تاکسی رانی حدود 50 هزار تومان است که به حساب تعاونی واریز می شود که ظاهر تعاونی از تاکسی های موقت در خواشت پول نقد کرده بوند که من شدیدا با این موضوع مخالف هستم و این خلاف قوانین است.

وی ادامه می دهد: با توجه به اینکه تاکسی های موقت زیر نظر تعاونی تاکسی های زرد قرار بگیرند به حق عضویت را پرداخت کنند.

وی بابیان اینکه خرید و فروش تابلو تاکسی های زرد منع قانونی ندارد می گوید: با توجه به اینکه تابلوی تاکسی زرد امتیاز است منعی برای خرید و فروش وجود ندارد اما خریدار باید شرایط لازم برای ورود به ناگاون حمل و نقل عمومی را داشته باشد.

وی می گوید: در واقع بحث خرید و فروش تاکسی نداریم انچه که انجام می شود واگذاری امتیاز بهره بردار است.

وی به اختلافات بین آژانس ها, تاکسی های عمومی و تاکسی های موقت اشاره می کند و خاطر نشان می کند: اختلافات بین سرویس حمل و نقل عمومی بانه از پانزده سال قبل شروع شده و موضوعی تازه نیست.

حسن زاده ادامه میدهد: تاکسی های زرد معتقد هستند که باید مسافرین را به صورت کرس به کرس جابجا کنند و آژانس ها هم به صورت تماس تلفنی سرویس دهی کنند.

رئیس تاکسی رانی بانه تاکید می کند: خواسته تاکسی های زرد منطقی است اما باید تاکسی های زرد در ایستگاه ها برای سرویس دهی به مسافران در ایستگاه ها توقف کنند و همه ایستگاه ها را پوشش دهند.

وی می گوید: تاکنون تاکسی های زرد خود را مقید به توقف در ایستگاه ها نکردند و صبح ها مسافرین را از میدان بوئین به مرکز شهر انتقال می دهند و بعد از ظهرها از میدان پانزده خرداد و ابتدای خیابان صلاح الدین ایوبی مسافرین را جابجا می کنند که بقیه ایستگاه ها پوشش نمی دهند که این سبب شده مردم در این ایستگاه سرگردان باشند.

حسن زاده  تصریح می کند:آژانس 133 به صورت شبانه روزی در حال فعالیت است و آژانس توحید هم کد اشترک گیری را گرفته و به صورتی تلفنی سرویس دهی می کند و همچنین آژانس هجرت هم مجوز بی سیم دریافت کرده که به زودی به صورت بی سیم سرویس دهی می کند.

به گفته این مسئول تاکسی های موقت در اوایل سال 94 با توجه به اینکه تعداد آژانس ها بیش از سه برابر نیاز شهرستان بود شورای ترافیک شهرستان برای متعادل کردن کاربری این دو سرویس تصمیم گرفته شده که تعدادی از آژانس ها به عنوان بازوی کمکی تاکسی هاز زرد فعالیت کنند.

وی می گوید: تاکسی های موقت با نصب نوار نارنجی وسط مشخص شده و کد ویژه به آنها اختصاص یافت و با همان تعرفه و قوانین تاکسی های زرد شروع به فعالیت کردند.

 حسن زاده اظهار می کند: تاکسی های زرد با توجه به اینکه پلاک عمومی هستند نقل و انتقال آنها آزاد است و تاکسی های موقت با توجه به اینکه پلاک شخصی هستند از تردد در بعضی مسیرها منع می شوند.

وی ادامه می دهد:اقدامات سخت گیرانه در راستا تغییر خودروها با مدل های بالاتر انجام شده که با این اقدامات ناوگان حمل و نقل عمومی نوسازی شود و طرحی ارائه شود که این سرویس ها به پلاک عمومی تبدیل شود.