رونق تولید ملی | چهارشنبه، ۲۹ خرداد ۱۳۹۸

صحن جدید مسجد جامع سنندج - نمایش محتوای تولیدات ویژه

 

 

صحن جدید مسجد جامع سنندج

Loading the player...

قلعه حکومتی «سنه دژ» که به دستور شاه صفی صفوی توسط سلیمان خان والی کردستان مشرف بر روستای «سنه» احداث گردیده بود را میتوان شالوده اصلی شهر سنندج دانست. در منابع تاریخی کردستان می ‏خوانیم: « خانه پاشا » حاکم تحت امر دولت عثمانی که به جهت ضعف حکومت مرکزی ایران از کرکوک به کردستان تاخته، علیقلی خان ـ والی کردستان ـ را مجبور به عزیمت به اصفهان می گرداند، در طول مدت حکمرانی اش در کردستان، مسجد و مدرسه ای بزرگ و دو مناره رفیع را در شهر سنندج برپا می سازد، لیکن پس از پایان حکمرانی وی و پسرش این بناها به دست والیانی که پادشاهان صفوی منصوب کرده بودند، تخریب می شود. سرانجام امان الله خان ـ والی بزرگ کردستان ـ با بر کندن دو مناره رفیع آن این بنا را کاملاً ویران می کند. به استناد دیگر مدارک تاریخی به قرینه می توان دریافت که این بنا بر شالوده مسجدی که در عهد صفویه ـ با انتخاب سنندج به عنوان مرکز حکومتی کردستانات ـ احداث گردیده بود بنا نهاده شد و دو مناره یادشده نیز درست برجای مناره های مسجد صفوی، یعنی مکان فعلی مسجد دارالاحسان استوار گردیده بودند.

مسجد دارالاحسان که به «مسجد جامع» نیز شهرت دارد، به دستور «امان الله خان» والی بزرگ کردستان در سال 1228 هجری، در زمان حکومت فتحعلیشاه قاجار احداث گردیده است. این بنا مجموعه ای است مشتمل بر مسجد و مدرسه‏ ای که در دوران رونق خود دار العلمی معتبر در ایران بوده است.

 

ساخت و سازه بنا:

سنندج دومین شهر بزرگ کرد نشین ایران، مرکز استان کردستان در غرب ایران است. اشتیاق به فرایض دینی و نیازهای دینی ، مذهبی مردمان این دیار سبب شد که مسجدی در مقیاسی وسیع تر اما با سبک و سیاق معماری اسلامی در پناه مسجد جامع تاریخی سنندج احداث گردد. سبک و سیاق معماری مسجد کاملا از ترکیب ساخت و ساز عمارت قدیمی پیروی می کند.

مسجد اکنون برروی یک کرسی چینی(سکو) متصل به خیابان قرار دارد و دسترسی به آن از طریق چند پله از سمت خیابان امکان پذیراست؛ درحالی که معمولاً مساجد قدیمی شهرهای دیگر به دلایل ساخت و سازهای شهری جدید، عموماً در سطح پایین تری از خیابان و کوچه های پیرامون واقع شده اند. این امر نشانگر اهمیت توجه به مکان یابی ساخت مسجد در جایگاهی مناسب است و نشان می دهد که فیزیک و توپوگرافی شهری سنندج این امر را میسر ساخته است که مسجد در نقطه ای قرار گیرد که با گذشت حداقل بیش از دو سده از زمان ساخت مسجد جامع قدیم و احداث صحن جدید ، بالاتر از سطح خیابان اصلی مقابل آن قرارگیرد.

بنای جدید در چهار طبقه احداث ، و به سیاق معماری دوران صفویه از ایوان و صحن ورودی برخوردار است. و در روزهای خاص و جمعه تمامی طبقات مملو از جمعیت می شود. نمای مسجد با آجر کاری اصفهان پوشیده شده است و مسجد دارای دو مناره بسیار رفیع است که بر بلندای آن هر نقطه از شهر قابل رویت است. و در ساعت شرعی صدای اذان به این ترتیب برای بخش عمده ای از مردم قابل شنیدن است.

در ورودی مسجد آیاتی از قرآن به وسیله کاشیکاری که از جمله صنایع تزئینی ایرانیان ؛علی الخصوص در اماکن مذهبی و دینی است، بر روی درب های اصلی صحن مسجد  نصب شده است. درب اصلی مسجد در پیشانی ورودی بنا قرار گرفته و مدخلی ست برای ورود به صحن داخلی.

در یک سوی مسجد پنجره های در مسیر نور صبحگاهی قرار دارد و در وسط مسجد پنجره های در مجاور نور ظهر و در سوی غربی مسجد پنجره های رو به نور عصر قرار دارد، که در کنار این پیش بینی ها نور گیر مرکزی صحن تعبیه شده که در تمام ساعات طول روز نور را به داخل هدایت می کند، که این اهمیت نور در معماری ایرانی را مورد تاکید قرار می دهد.

صحن جدید مسجد دار الاحسان از هفتاد و پنج ستون اصلی تشکیل شده است. ستون های بنا با نمای حجاری و به شکل شیارهایی طولی سقف و کف طبقات را بهم متصل می کنند. این سبک طراحی های منحصر به فرد به دورانی از معماری اسلامی در ایران برمی گردد، که بعدها مورد توجه دیگر کشورهای اسلامی دنیا علی الخصوص در آسیای میانه واقع گردید. انضباط بصری ستون های مسجد در نوع خود نیز بسیار جالب توجه است. سر ستون های مسجد به سبک چینش های آهکی ، ترکیبی ست از گره های کوتاه و شیارهای کوچک که پیوندی را میان سقف و انتهای ستون برقرار کرده.

آب همواره در آموزه های دینی و اسلامی نماد طهارت و پاکی بوده است. در فضای میانی مسجد حوضچه آبی که در وسط آن فواره ای هم طراحی شده شکوهی ویژه به صحن داخلی مسجد داده، بطوری که در ساعات طول روز با نور، نورگیر مرکزی ترکیبی زیبا از رنگ و نور مقابل دیدگان نماز گزاران قرار می دهد.

به کار گیری گسترده آیات قرآنی در این مسجد نشانگر توجه خاص بانی بنا، به این امر است. این مسئله در داخل مسجد مضاعف شده است. دیوارها، پایه ها و سر ستون های فضای داخل مسجد تا ارتفاعی معین با آیات قرآنی تزیین شده است. آیاتی از سوره های مختلف قرآن در نمای داخلی و بیرونی ایوان روبه قبله نوشته شده است. ایوان جنوبی نیز از نظر شکوه و عظمت در حد و اندازه ایوان شرقی است. مهم ترین کتیبه ای که در این بخش استفاده شده، ورودی تمام طبقات گرداگرد نور گیر مدور بنا کتیبه های هلالی قرار گرفته، که با کاشیکاری فیروزه ای تزیین شده است. بر روی هر کدام از کتیبه ها آیاتی از قرآن نگارش شده است.

در معماری ایرانی برای ثبت تاریخ آغاز و اتمام ساخت بناهای همگانی به ویژه مساجد، مدارس، آرامگاه ها، پل ها و... از ادبیات منظوم مدد جسته اند و از طریق شعر به ثبت نام و نشان بانی و موسس یا ساعی، معمار و هنرمند و ذکر دقیق تاریخ اتمام بنا پرداخته اند. استفاده از قصیده یا قطعه ای مناسب در بناها، تعامل مستقیم معماری ایرانی و شعر فارسی را در طول تاریخ به ثبت رسانده است. در مسجد دارالاحسان سنندج این موضوع با همان روش که در معماری ایرانی معمول بوده، انجام گرفته است. در دوره قاجار و به ویژه حاکمیت خاندان اردلان (امان الله خان والی) در اتمام و تکمیل آثار معماری از شعر به عنوان مواد تاریخ استفاده شایانی شده است. به عنوان مثال شاعرانی چون میرزا صادق ناطق اصفهانی( وفات 1235هـ.ق) تاریخ بناهای بسیاری را در کردستان به دستور امان الله خان به نظم درآورده است که از نظر صنعت شعری قابل توجه و به لحاظ ذکر و ثبت زمان تکمیل و اتمام ابنیه حائز اهمیت است.

New apron jame mosque sanandaj

Government Castle "sena dezh » The order of Shah Safi Safavi By Soleiman Khan Governor of Kurdistan Overlooking the village, "sena" was constructed The main thrust can be in Sanandaj. Historic Resources of the Kurdistan call: House "Pasha" under the rule of the Ottoman Empire invaded the weak central government of Iran from Karkook to Kurdistan, Aligholi Khan Governor of Kurdistan Forced the departure of returns during his rule in Kurdistan, a mosque and a school great Two lofty minarets, will be held in the City, but the end of his reign and his son Safavid kings appointed Governors that the buildings had to be demolished. Finally, Amanullah Khan Great Governor of Kurdistan With its lofty minarets on both trench The building Is completely destroyed. According to other historical documents We get a cornea This meant that The foundation of the Safavid era mosque Select Kurdistan Kurdistan as an administrative center Was constructed Was founded These two minarets Just behind the Safavid mosque minarets, Darolehsan mosque had been built on the current location

Darolehsan the mosque "Jame Mosque" is also known as the ", Amanullah Khan" Greater Kurdistan province in 1228 AD, during the reign of Fath Ali Shah has been constructed. This set consists of a mosque and a school building boom in the prestigious al-Alam, Iran has hanged himself

Construction

Iran's second largest city in the Kurdish city of Sanandaj, Kurdistan province of Iran in the West. Eager to meet the needs of religious practice and religious, the people of this village were a mosque on a wider scale, but with the style of Islamic architecture historic Jame Mosque in Sanandaj shelter will be constructed. Architectural style of the mosque is quite old mansion construction follows. A seat on the mosque Chinese (sakko) is connected to the street And access it through a few steps from the street is possible; While the oldest mosques in other cities, usually for reasons of New urban structures, Generally lower level of street And are located in the surrounding streets. This shows the importance of the location of the mosque is in a good position  And show that physics Sanandaj urban topography has made it possible The mosque is located at the point At least more than two centuries have passed since the construction of the  Old Mosque And construction of new apron, Placed above the main street in front of it

The new four-storey building under construction Safavid architecture and style of porch And has a courtyard entrance And special days All classes are crowded and Friday. View of the mosque is lined with brick work The mosque has two minarets and a very high The height of each point of the city is  visible Prayer time for prayer and thus the bulk of the people be heard

Verses from the Koran at the mosque entrance to the Persian decorative tile including industry, especially in religious buildings, the mosque is installed on the main door. The main door of the mosque located at the front entrance is the portal to enter the inner courtyard. In the early morning light in the windows of the mosque is located Nour Mosque in the center of the windows in the adjacent pm And on the west-facing windows of the mosque is located in the evening light, Bright side of the central courtyard built predictions Which directs the light into all hours of the day, This case highlights the importance of light in Iranian architecture

New mosque courtyard with Alahsan backbone is composed of seventy-five. The columns with sculpted facades and roof-shaped longitudinal grooves and connected to the floor. This unique style of Islamic architecture in Iran dates back to the period, then the other Muslim countries in the world, especially in Asia. Visual discipline pillars of the mosque itself is also very interesting. The layout style limestone columns of the mosque, which is composed of nodes, short and small grooves has established a link between the top and bottom of the column

Water has always been the symbol of cleanliness and purity of religious teachings. Blue mosque in the middle of fountain pond in the middle of the inner courtyard of the mosque has designed special glory, So during the day light hours, Central Bright beautiful combination of color and light in front of the worshipers

Work on the mosque and Quranic verses revealed widespread attention sponsor, is this. This is double the mosque. Walls, foundation and pillars of the interior of the mosque is decorated with Koranic verses to a certain height. Verses from the Koran in Sura various interior and exterior front porch prayer written. South porch of glory is the extent of the eastern porch. The most important inscription used in this section, all classes of entries around Bright circular arc inscriptions are built, which is decorated with turquoise tiles. On each of the scrolls were written Verses from the Koran

Iranian architecture for registration start date and completion of public buildings, especially mosques, schools, tombs, bridges and ... Were taken from the literature through poetry and through poetry and the founder and founding Register or industrious, architect and artist, and the precise date of completion of the deal. Ode or a piece of suitable buildings, direct interaction of Iranian and Persian poetry of architecture throughout history has recorded. Daralahsan mosque in Sanandaj in Iranian architecture commonly used in the same way it was done. In particular, the rule of the Qajar dynasty Ardalan (Amanollah Khan) and fill out the application on the architecture of the poem, as the material is great. For example, poets such as Mirza Sadiq talking Isfahani (d. 1235 AH. QAR) on Many buildings in a Kurdistan order of Amanollah Khan in order to make it the industry's lyrical note and the note and record the time of completion of buildings important '