رونق تولید ملی | جمعه، ۲۶ مهر ۱۳۹۸

دیاریتان گورانییه که - نمایش محتوای تلویزیون

 

 

برنامه های سیما

دیاریتان گورانییه که

 

برنامه « دیاریتان گورانیه که » در یک فضای شاد و مهیج، قصد دارد در مدت زمان معین به نظرات مخاطبین خود احترام گذاشته و ترانه های محلی و بومی کردی را پخش نماید. بالا بردن روحیه عام جامعه، سطح آگاهی مردم در خصوص موسیقی  بومی و محلی و آشنایی با اساتید فن در کلیات این طرح سعی می شود که به اهداف افق رسانه و سیاست های راهبردی معاونت امور مجلس و استانها در تولید این برنامه توجه بسیار انجام پذیرد.

 

آیتم های برنامه:

آرم برنامه: با استفاده از یک ترانه محبوب به وسیله اقشار مختلف جامعه مانند: «قصاب، بازاری، نانوا، میوه فروش، رفتگر، پیر و جوان ...» لب خوانی می شود.

مسابقه پیامکی: در این بخش 10 ترانه از سوی برنامه پیشنهاد می گردد و مخاطبین با توجه به علاقه خود به ترانه مورد نظر از طریق سامانه پیامکی 30000872 رای می دهد و هر ترانه ای که بیشترین رای را بیاورد پخش می شود و هر ترانه یک زمان معین برای انتخاب دارد و نظرات و پیشنهادات زیر نویس میگردد.

گزارش مردمی: در این آیتم نظرات و پیشنهادات مردم در خصوص برنامه مطرح می گردد در جمع خانواده های کردستانی از علاقه مندی به سبک های موسیقی پرسیده می شود که خواننده محبوبشان کیست؟ و آیا علاقه به خوانندگی دارند؟ و تا چه اندازه ترانه می تواند در روحیه افراد جامعه تاثیر گذار باشد؟ در همین بخش گزارشی دیداری با اساتید فن و عوامل ترانه ها نیز خواهیم داشت و از حال و احوالشان با خبر خواهیم شد.

بخش استودیو (زنده): در این بخش مجری با شور و نشاط برنامه را هدایت می نماید و پیامک ها ی مخاطبین را می خواند، ارتباط تلفنی با اساتید و عوامل ساخت ترانه که در استانهای همسایه می باشند در مجموع هم مجری و هم عوامل برنامه در یک راستا  سعی بر ساخت برنامه ای  فاخر خواهند داشت.

آیتم ده نگه شاراوکان(صداهای غایب): مخاطبین علاقه مند صدا و تصویر خود را با دوربین شخصی خود ضبط نموده و به برنامه ارسال می نماید.

آیتم مسابقه پیامکی: در پایان هر برنامه با قرعه کشی و مشخص شدن برنده مسابقه پیامکی ارتباط تلفنی گرفته می شود.

 

دلايل توجيهي طرح: (سیاست­ها و اولویت­های رسانه ملی، اقتضائات بومی و محلی براساس اطلس فرهنگی و سند توسعه استان، موضوع سال و ...)

1. ایجاد «انگیزه ملی»، «همگرایی و همکاری عمومی» در جهت افزایش «اقتدار، وحدت و امنیت ملی».

2. توجه به نیاز، مصلحت و میل مخاطب در امر سیاستگذاری و برنامه سازی.

3 . رعایت اصول و ارزش های حرفه ای، فنی، هنری و کارشناسی در تولید برنامه ها.

 

محورهای چهارگانه

دین: (وحدت، حضور خدا در همه عرصه های زندگی)

اخلاق: (ترویج روحیه کار جمعی، ترویج آداب و سنن صحیح، مشارکت اجتماعی)

امید آفرینی: (اعتماد سازی «باور به اطلاعات ملی»، نمایش زندگی با طراوت مردم، امید به آینده)

آگاهی بخشی: (ایجاد وحدت و همدلی، مردم سالاری دینی، ارتقای فرهنگ عمومی)

 

اهداف تولید (براساس گزیده افق رسانه)

تعمیق و ارتقای «معرفت و ایمان روشن بینانه»، «اخلاق فاضله» و رفتار دینی خالصانه آحاد جامعه و حفظ و اعتلای «فرهنگ و هویت ایرانی – اسلامی»

ایجاد «امید»، «نشاط» و «خودباوری ملی» در جهت «نهضت نرم افزاری و تولید علم» و «رشد و توسعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی»کشور.

تولید برنامه های سرگرمی، تفریحی و طنز فاخر بر اساس طراحی شاخص های مدون و ملهم از ارزشها و معیارهای هنر اسلامی- ایرانی و پرهیز از سطحی نگری و ابتذال در این زمینه .

 

اهداف محتوايي و رفتاری (با توجه با سیاستهای اجرایی افق رسانه)

اصلاح و ارتقای رفتارها و باورهای فردی و اجتماعی

غنی سازی اوقات فراغت

دانش افزایی و ارتقای آگاهی های فردی و اجتماعی

 

محورهای موضوعی  (با توجه به سياستهاي اجرايي افق رسانه)

ترویج آداب و سنن صحیح

تبیین مزیت های فرهنگ خودی

تشویق مردم به رقابت های سالم، سازنده و مفید

تشویق به فراگیری هنر ها به خصوص هنرهای سنتی و دستی

 

عمق بخشی  (پیامهای اصلی و فرعی)

تحکیم ارتباط مردم با حاکمیت نظام

مبارزه با یاس و نا امیدی

ترویج نشاط و امید آفرینی

فرهنگ سازی

ترویج فرهنگ صحیح بومی

 

موضوعات خاص

امید – اعتماد سازی

اوقات فراغت

آداب رسوم و سنت های بومی محلی

توجه به شعار سال