جهش تولید | دوشنبه، ۱۱ فروردین ۱۳۹۹

جهانی‌شدن ادبیات عرب در پرتو نفوذ قرآن است - نمایش محتوای خبر

 

 

جهانی‌شدن ادبیات عرب در پرتو نفوذ قرآن است

معاون فرهنگی دانشگاه کردستان:

جهانی‌شدن ادبیات عرب در پرتو نفوذ قرآن است

حجت‌الاسلام محمود صفی‌زاده در مراسم آغاز بکار دومین همایش ملی قرآن و ادبیات عربی پیش از ظهر امروز در تالار فردوسی دانشگاه کردستان، اظهار کرد: نزول قرآن به زبان عربی با توجه به زبان مخاطبان و نیز زبان شخص پیامبر گرامی اسلام(ص)، امری طبیعی است.معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه کردستان خاطرنشان کرد: قرآن به زبان عربی نازل شده و اگر زبان خاصی است، اما زبان و فرهنگ قرآن که زبان فطرت است، برای همگان قابل فهم است و همین دلیل مهم جهانی‌شدن آن شده است.به گفته صفی‌زاده، آرایش‌های کلمات و زبان قرآن یکی از وجوه اعجاز قرآن است که حتی برجسته‌ترین ادیبان عرب را هم متعجب کرده است.وی همچنین آهنگ بی‌نظیر و نفوذ قرآن را سحرآمیز دانست و گفت: قرآن با کمترین لفظ بیشترین معنا را به ذهن مخاطب القا می‌کند و حتی در بعد معنایی و محتوایی و با حضور در عرصه‌های گوناگون، معانی بیکرانی را در اختیار مردم قرار داده است.معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه کردستان در ادامه افزود: قرآن خدمات شایانی به زبان و ادبیات عرب کرده است و با اثرگذاری در ادبیات عرب، آن را از انحرافات فکری، اخلاقی و رفتاری نجات داده و با این کار خدمت بزرگی به قوم عرب کرد.

صفی‌زاده تصریح کرد: قرآن در توسعه زبان عربی و انتشار ادبیات عرب به اقصی نقاط جهان بیشترین نقش داشته است و با توجه به مشکلاتی که در عصر جاهلیت بود، زبان عربی در پرتو نفوذ قرآن گسترده‌تر شد.وی گفت: پاکسازی ادبیات عرب از کلمات مبتذل و رکیک و ترویج کلمات عفت‌آمیز و فاخر از دیگر خدمات قرآن به زبان و ادبیات عربی است و این بر هیچ‌کس پوشیده نیست.معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه کردستان تصریح کرد: اهتمام مسلمانان به درست‌خوانی ضمیمه دانش نحو را ایجاد کرد و در علوم بلاغی نیز عامل زمینه تدوین آن شد.صفی‌زاده در ادامه سخنان خود اولین وظیفه مسلمانان نسبت به قرآن، قرائت و تعلیم و تعلم است چرا که قرائت قرآن و انس با آن موجب نزدیکی دل‌ها به خدا و انبیای الهی و صیقل قلب‌های زنگار خورده می‌شود.  وی وظیفه دوم در بحث قرآن را رویکرد فهم معانی و مفاهیم و تدبیر در قرآن دانست، چون بدون تدبر امکان بهره‌گیری از ذخایر قرآن وجود ندارد.تمسک به قرآن یکی دیگر از وظایف مسلمانان نسبت به قرآن است که صفی‌زاده آن را بیان کرد و گفت: تمسک به قرآن چیزی فراتر از مراجعه به قرآن است و به معنای چنگ‌زدن به این کتاب الهی است.