رونق تولید ملی | چهارشنبه، ۲۹ خرداد ۱۳۹۸

توجه به فرهنگ اصیل و بومی راز موفقیت برنامه چریکه ی شه و - نمایش محتوای خبر

 

 

توجه به فرهنگ اصیل و بومی راز موفقیت برنامه چریکه ی شه و

مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان:

به گزارش روابط عمومی صدا و سیمای مرکز کردستان، امان‌اللهی مدیرکل مرکز، در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری فارس با بیان اینکه یکی از مأموریت‌های اساسی مدیران مراکز صدا و سیما در استان‌های مختلف با توجه به تاکیدات جدی ریاست رسانه ملی، هدایت افکار عمومی بر اساس فرهنگ بومی و اسلامی حاکم بر منطقه است اظهار کرد: همچنین در سفری که رهبر معظم انقلاب در سال 1388 به استان کردستان داشتند، این دیار را خطه‌ای فرهنگی نامیده و فرمودند چهره‌های را می‌بینم و صفای باطنشان را مشاهده می‌کنم که گویی در یک نمایشگاه فرهنگی بسر می‌برم؛ ایشان همچنین از برخی ادبای کرد همچون محمد قاضی نام بردند و فرمودند قریب 50 سال پیش آثار او را مطالعه کرده‌اند، بر همین اساس مدیریت مرکزی فرهنگی همچون صدا و سیما در این استان دارای ظرافت‌های خاصی است.

وی افزود: به عنوان یک مدیر بومی اهل کردستان، با ذائقه و مطالبات فرهنگی مردم این استان آشنایی زیادی دارم و از آنجا که میل اهالی به داشتن شبکه‌ای تلویزیونی زیاد بود، از همان بدو تأسیس سیمای مرکز کردستان، توجه به مسائل فرهنگی هم در اولویت قرار گرفت.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی منسجم و هدفمندی در پس برنامه‌سازی‌های این مرکز قرار دارد گفت: یکی از این برنامه‌ها که با استقبال گسترده‌ای هم مواجه شده و شمار بینندگان آن فراتر از مردم استان بلکه از مناطق همجوار و حتی کشورهای خارجی رفته، «چریکه ی شه و» است.وی ادامه داد: طیف وسیعی از مردم از نوجوانان تا افراد بالای 60 سال به عنوان خوانندگان آماتور در این برنامه حضور می‌یابند و مخاطبان آن هم مربوط به گروه سنی خاصی نمی‌شوند.

امان‌اللهی با بیان اینکه موسیقی اصیل کردی به عنوان یکی از محورهای اساسی این برنامه انتخاب شده است خاطرنشان کرد: حراست از فرهنگ و موسیقی بومی در مقابل آهنگ‌های مبتذل و بی هویت وارداتی و همچنین پاسخگویی به ذائقه و نیازهای فرهنگی مخاطبان، دلیل این انتخاب بوده است.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان عنوان داشت: علاوه بر این «چریکه ی شه و» و دیگر برنامه‌‌های آتی این مرکز از ویژگی مهم دیگری به نام استودیوگریزی هم برخوردارند، سعی کرده‌ایم همه مردم در اقصی نقاط استان و مناطق همجوار را مد نظر داشته باشیم و همراه با آنها و با استفاده از ظرفیت‌ها و نظراتشان به کار برنامه‌سازی بپردازیم که این امر به نوبه خود سبب رضایت‌مندی بیشتر نیز می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر و بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته، برنامه تلویزیونی «چریکه ی شه و» دارای 98 درصد بیننده و رضایت‌مندی بالای 90 درصد در سطح استان است؛ از جمله دلایل این امر توجه به فرهنگ بومی و اصیل و پرهیز از برنامه‌سازی یکجانبه بوده زیرا از نظرات و پیشنهادات مردمی هم در ساخت آن بهره گرفته شده است.

امان‌اللهی تعامل با مخاطبان را یکی از محورهای جدید برنامه‌سازی در صدا و سیمای مرکز کردستان دانست و افزود: پرهیز از سطحی‌نگری و حرکت به سمت عمقی‌نگری در تولید برنامه‌های تلویزیونی، یکی از راهکارهایی است که برای بهره‌مندی هر چه بیشتر از نظرات مردمی و ساخت برنامه‌هایی که مورد نیاز و خواسته مخاطبان باشند بکار گرفته شده است.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان ادامه داد: به همین منظور اتاق فکری با حضور صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی و نخبگان و اقشار گوناگون تشکیل شده و جلسات منظم و مداومی برای گزینش پیشنهادات و محورهای ساخت برنامه داشته‌ایم، حتی در انتخاب نام برنامه و ساعات پخش آنها نیز از نظرات مردمی غافل نبوده‌ایم.

وی تصریح کرد: علاوه بر همه تمهیدات اندیشیده شده برای کیفی‌سازی برنامه‌ها و به منظور جلوگیری از قرار گرفتند در ورطه تکرار، جلسات ارزیابی متناسب برای آسیب‌شناسی نقاط ضعف و قوت تشکیل می‌شود؛ در این زمینه بهره‌گیری از نظرات کارشناسی و همچنین نظرسنجی‌های دوره‌ای در دستور کار قرار دارد و همچنین سعی می‌کنیم آیتم‌هایی در قالب‌های طنز یا اجتماعی را نیز در لابلای این برنامه قرار دهیم تا بار فرهنگی و اجتماعی آن ارتقا یابد.

امان‌اللهی با بیان اینکه درصدد تقویت نقاط قوت و کاستن از نقاط ضعف برنامه چریکه ی شه و هستیم عنوان داشت: سبک زندگی، ایجاد بهجت معنوی و توجه به اقتصاد مقاومتی، از جمله موضوعاتی هستند که در آیتم‌های میان برنامه به چریکه شو اضافه خواهند شد.