تاسوعای حسینی قروه - نمایش محتوای تولیدات ویژه
تاسوعای حسینی قروه
در دوم ماه محرم الحرام سال 61 هجري كاروان حضرت امام حسين (ع) وارد كربلا شد و سپاهيان دشمن كه هر روز بر تعدادشان افزوده مي شد در روزهاي تاسوعا و عاشورا كه روز نهم و دهم محرم مي باشد او و يارانش را به شهادت رساندند. پيشواي هشتم شيعيان امام رضا (ع) در خصوص اين ماه فرمود: در جاهليت، حرمت اين ماه نگاه داشته مي شد و در آن نمي جنگيدند ولي در اين ماه، خونهاي ما را ريختند و حرمت ما را شكستند و فرزندان و زنان ما را اسير كردند و خيمه ها را آتش زدند و غارت كردند و حرمت پيامبر را درباره ذريه اش رعايت نكردند. به همين دليل ماه محرم با حادثه عاشورا عجين شده است و فرا رسيدن آن دلها را پر از غم مي سازد و پيروان و شيفتگان امام حسين (ع) از اول محرم، محافل و مجالسي را سياهپوش كرده، به ياد آن امام شهيد به عزاداري مي پردازند.
امام حسین علیه السلام این پاره جگر خاتم الانبیاء (ص) و فرزند برومند سید الاوصیاء علیه السلام سر بلند و پیروز در راه حق جام شهادت نوشید تا اصل شهادت در راه حق و در دفاع از دین خدا را جاودانه سازد و ارزش والای شهادت در راه اصلاح زندگی دینی و دنیایی مردم را به نسلهای بشری تا قیام قیامت بشناساند.
امام حسین علیه السلام پیروزمندانه شهید شد تا این اصل را جاودانه سازد و سخنان او و گفتارهای آموزنده خواهر بزرگوار او حضرت زینب علیه السلام، این شیر زن و قهرمان کربلا در پاسخ به طاغوتان ستمگر زمان خود و همچنان سخنان برادران و فرزندان و یاران امام حسین علیه السلام که در میان چکاچک شمشیرها در میدان مبارزه حق علیه باطل در زمین و آسمان طنین افکن بودند همه و همه حقیقت درستی جنگ حق علیه باطل و پیروزی نهایی حق علیه باطل را به همگان گوشزد می نمایند و به مؤمنان پیروزی و رستگاری را در پیروی از این راه نوید می دهند.
ارادت مردم اهل سنت استان کردستان به امام حسین (ع) انکارناپذیر است به طوری که منابع و کتابهای نویسندگان و شعرای این منطقه به روشنی گویای این حقیقت است. استان کردستان دارای دو بافت قومی کرد و ترک و مذاهب شیعه و سنی است که تمامی آنها هر ساله در ایام محرم در قالب دستههای سینهزنی و زنجیرزنی به عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) میپردازند.
منابع مکتوب شاعران و نویسندگان اهل سنت گواهی محکم بر اثبات ادعای ارادت آنان به امام حسین(ع) است.
مردم استان کردستان در ایام محرم هر کدام به نوعی ارادت خود را به امام حسین(ع) و مقوله عاشورا به اثبات میرسانند به طوری که مردم سنندج در شب عاشورا در امامزاده پیرعمر در این شهر جمع شده و با روشن کردن شمع به دعا و نیایش و عزاداری میپردازند. آیینهای عاشورایی خاصی نیز در سایر شهرهای استان با آداب و رسوم خاصی همچون تشتگذاری، تشکیل حلقه عزا در مقابل مساجد تکایا و حسینیهها با ذکر حسین وای، مراسم گلگیران و مجالس روضهخوانی و تعزیهخوانی که از واپسین روزهای ماه ذیالحجه آغاز و تا پایان دهه نخست محرم ادامه میدهند. مردم استان کردستان به شیوههای سنتی در قالب دستههای عزاداری عشق و ارادت خود را به خاندان اهل بیت (ع) و شهدای کربلای معلی ابراز میدارند. پخت حلیم در شب تاسوعا توسط زنان برخی از مناطق استان از جمله شهر سریشآباد از جمله رسوم دیگری است که در این استان در ایام محرم اجرا میشود و با این حلیم در صبح غمانگیز عاشورا از عزاداران پذیرایی میشود. پس از سپری شدن زمانی از حرکت دستههای عزاداری در روز عاشورا به یاد واپسین تکبیرهای کاروانیان کربلا و ندای «هل من ناصر ینصرنی» قافلهسالار دشت کربلا مؤذنان اذان میگویند و به طرف میادین شهرها میروند. آیینهای عزاداری ویژه دهه نخست محرم با برپایی نماز ظهر عاشورا به یاد آخرین نماز بزرگ شهید امر به معروف و نهی از منکر ادامه مییابد و بعد از ظهر عاشورا تمامی بیرقها و علمها به صورت افقی پیشاپیش دستههای عزادار به نشانه شهادت حضرت امام حسین(ع) و 72 نفر از یاران باوفایش به حرکت در آمده و با برگزاری شام غریبان حسینی به پایان میرسد.
آیین سنتی تشتگذاری که در منطقه سریشآباد در استان کردستان بوده همه ساله در آخرین شبهای ماه ذیحجه برگزار میشود و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در این شهر در قالب هیئتهای سینهزنی با تشکیل حلقه عزا حسین حسینگویان در رسای شهدای دشت کربلا بر سر و سینه میزنند و گرداگرد تشت آبی به نشانه بستن آب بر روی اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، عطش و تشنگی کاروان کربلا سوگواری میکنند. آب متبرک این طشت در روز عاشورای حسینی در بین حاجتمندان و نیازمندان درگاه اهل بیت پیامبر مکرم اسلام (ص) توزیع میشود. حرکت علمها و بیرقهای عزاداری که بزرگترین آن علم بلندی منصوب به قمر بنیهاشم حضرت ابالفضل (ع) بوده و این امر نشانه این است که بیرق علمدار کربلا هنوز پس از گذشت 1400 سال همچنان بر زمین نیافتاده است. علاوه بر اینها، گهواره حضرت علیاصغر (ع) که در ماه محرم در این استان اجرا میشود، زینبخوانی نیز آیینی است که در شهرهای استان کردستان به اجرا در میآید.
حضور اهل سنت برای انجام مراسم و آیینهای خاص این ایام چشمگیر است و اهل تسنن با شرکت در دستههای عزاداری و سینهزنی ارادت خود را به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) ابراز میدارند.
Tasoua Hosseini Qorveh
In the second month of Moharram 61 AH Karvan of Imam Hussein (AS) entering Karbala and every day increasing numbers of enemy troops in the ninth and tenth days of Moharram is the day of Ashura Tasooa and he and his followers killed. Eighth Shia leader Imam Reza (AS) on the moon said in ignorance, keep the sanctity of these months was not fought in it, but this month, we took blood and broke our dignity and our women and children captive tents were burned and looted, and they did not respect the sanctity of the prophet about his descendant. Moharram is so synonymous with the event of Ashura and hearts full of sorrow makes the coming of followers and a devotee of Imam Hussain (AS), the first of Muharram, the black circles and gatherings, and remember it as the mourning of Imam Shahid pay.
The ruptured liver Khatamolanbiya Hussein (PBUH) Memorial son of Imam Sayyid Alavsya' Heads up and winning the right way to drink the cup of martyrdom The right to testify in defense of the religion of Allah perpetuate Great value in improving the living testimony of faith and the world to the resurrection of judgment people to introduce human generations.
Victorious martyr Imam Hussein was To perpetuate the principle His sister and her informative speech and the speech of Hazrat Zainab AS, the female lion and a hero of Karbala, in response to the oppressive regime of his time. And the words of Imam Hussein brothers, sons and friends Among Chkachk swords in the fight against false Earth and heaven were resonating in the spotlight All the true and ultimate triumph of right against wrong to tell everyone the truth against falsehood Victory and salvation to the faithful promise to follow this path.
Sunni people of Kurdistan devotion to Imam Hussein (AS) is undeniable that the writers and poets of resources and books in this area clearly indicate this fact. Kurdistan's two main ethnic texture and leave the Sunni and Shia sects All of them every year in Muharram in the mourning bands Sinehzani and Zanjirzani server and democratic martyrdom of Hazrat Imam Hussain (AS) pay.
Source poets and writers Sunni firm evidence to prove their devotion to Imam Hussein (AS).
The people of Kurdistan province during Moharram each of their devotion to Imam Hussein (AS) and deliver proof of concept Ashura So that people in the city of Sanandaj in the night of Ashura in the shrine Piromar gathered and lit candles in prayer and mourning pay. Ashura rituals in some other cities like Tashtgozari with certain customs, mourning rings in front of mosques and religious site, citing Hussein Tkaya Wow, rituals and ceremonies fender and Tazihkhani Rozehkhani the beginning and the end of the first decade of the last days of the month of Moharram Hijjah continue.
People of Kurdistan traditional styles in mourning bands of love and devotion to his family and household (AS) and the martyrs of Karbala express Moala. Cooking Haleem Tasooa night, by women in some areas of the province City of Fallen glue of other customs that are implemented in the province during Moharram And Halim Ashura mourning the tragic morning of the reception. The elapsed time from moving bands of mourning in remembrance of Ashura and Karbala Karvanyan Takbirhay last call "me. N. Ynsrny» Qaflhsalar plains of Karbala, the muezzin call to prayer and the squares are towns. Moharram mourning rituals, especially with the establishment of the first decade of Ashura noon prayer in memory of the great martyr last prayer to the famous and forbidding evil persists, and the flag of the afternoon and Lmha Ashura mourning bands to advance horizontally to mark the martyrdom of Hazrat Imam Hussain (AS) and 72 Bavfaysh friends on the move and hold your strangers Hosseini ends
Tashtgozari traditional ritual in the region of Kurdistan Srishabad been held every year on the last night of the month Dhu al-Hijjah, and lovers of chastity and purity of Ahlul Bayt (AS) in the city in mourning ring formation Hussein Husseinguyan Sinehzani bodies in the desert of Karbala martyrs expressive and pan around the chest and beat on blue water close to the sign bits of infallibility and purity (aS), Karbala, mourning those who hunger and thirst convoy. Blessed water on the day of Ashura in the tub Hajtmndan and needy household of the Prophet of Islam declared port (s) is distributed. Mourning the largest volume of Beyraqh motion and appointed the moon Banihashem Abalfazl Prophet (pbuh) and the indications are that the flag Alamdar Karbala 1,400 years after the ground has not yet. Furthermore, the cradle of Hazrat Ali Asghar (AS) which is performed in the month of Muharram in the province, the province of Kurdistan Zeinabkhani the ritual is performed
The presence of certain rituals and ceremonies of Sunnis to do these days is impressive
Sunni participation in lamentation Gangs and their devotion to the family of the inmate Sinehzani Esmat and purity (AS) express
مطالب مرتبط:
-
بیجار در محزونترین گِلگیران عاشورای حسینی
-
هیئت عزاداری دلبران
-
خطاط عاشورایی
-
عزاداران بیجاری تاسوعا را به سوگ نشستند/ شب عاشورا و غربت دشت نینوا
-
اقامه نماز ظهر عاشورا در سراسر استان کردستان
-
روایتی از صحنههای باشکوه دلدادگی مردم کردستان به سیدالشهدا
-
قروه لبریز از شاگردان عاشورا در عصر تاسوعا
-
پیکر خورشید
-
سیه پوش
-
عاشورا در کردستان تجلیگاه وحدت ملی است