رونق تولید ملی | پنج‌شنبه، ۲ آبان ۱۳۹۸

آش عدس یا پرپۆڵه - نمایش محتوای تولیدات ویژه

 

 

آش عدس یا پرپۆڵه

این نوع آش مخصوص فصل های سرد سال در شهر سنندج می باشد.

 

مواد لازم (برای 4 نفر)

1- عدس 300 گرم

2- پیاز 2 عدد متوسط

3- رشته آشی (به مقدار لازم)

4- ادویه (مرزه)

5- نمک و فلفل قرمز به مقدار لازم

 

روش پخت:

ابتدا عدس ها را شسته، سپس به آن آب اضافه کرده می گذاریم تا عدس بپزد.

پیازهای خرد شده را همراه روغن تفت داده و به آن نمک و ادویه اضافه می کنیم.

بعد از پخت کامل عدس ها، پیاز داغ را به آن اضافه کرده و در این مرحله ادویه (مرزه) را به آش می افزاییم.

در مرحله آخر طبخ رشته آشی را اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا با حرارت ملایم آش پرپۆڵه جا بیفتد و درست شود.

 

ارزش غذایی:

از لحاظ ارزش غذایی این آش می توان به خاصیت عدس اشاره کرد.

عدس دانه ای است خوراکی و مغذی مربوط به یک گیاه علفی یک ساله به ارتفاع 50 – 20 سانتی متر به رنگ سفید مایل به بنفش.

در 28 گرم دانه عدس 8 گرم پروتئین وجود دارد.

عدس جز حبوبات است، حبوبات سرشار از ویتامین B می باشد.

کمبود ویتامین B در بدن می تواند عوارض زیر را به همراه داشته باشد:

خستگی، بی اشتهایی، بی حوصلگی، عصبانی شدن سریع، لاغری

حبوبات پس از غلات دومین منبع مهم غذایی می باشند.

عدس از مقدار زیادی پروتئین، کربوهیدرات و مواد معدنی از قبیل آهن و کلسیم تشکیل شده است.

عدس به دلیل داشتن عنصر آهن در درمان کم خونی بسیار مفید است.

این ماده غذایی مقدار زیادی قندهای غیرقابل جذب دارد که به حرکات دودی شکل روده بزرگ کمک می کند و باعث تقویت حافظه و قدرت یادگیری به خصوص در کودکان در سنین مدرسه می گردد.

خوردن عدس 2 بار در هفته در فصل سرما بدن را در مقابل ابتلا به بیماری سرماخوردگی مصون نگه میدارد.

دارای عنصر سلنیوم است که این عنصر برای پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی لازم است.

عدس جز حبوباتی است که نفخ کمتری را در بدن ایجاد می کند.

از خواص ادویه مرزه به رفع سوء هاضمه و خاصیت ضدعفونی کنندگی می توان اشاره کرد.

 

Lentil soup or PerPola

This type of soup for the cold season is in the city of Sanandaj.

Ingredients (for 3 people)

1 - lentils 300 g

2 - 2 medium onions

3 - Ashy string (value required)

4 - Spice (Savory)

5 - Salt and pepper to the amount necessary

 

Cooking methods:

Wash the lentils, then add water to make it to cook lentils.

Broken bulbs with oil, salt and spices added to it, and Taft.

After the lentils are fully cooked, add onions and hot spices at this stage (Savory) adding to the soup.
The final step will be adding Ashy on strings and allow to cook with medium heat until soup PerPola settle and be correct.

 

Nutritional value:

The nutritional value of lentil soup can be made ​​to the property.

Lentil seed is edible and nutritious grasses to a height of one year 50-20 cm, white to purple.

There are 8 grams protein, 28 grams of lentils.

Beans, except lentils, beans are rich in B vitamins.

Vitamin B deficiency in the body can have the following effects:

Fatigue, anorexia, impatience, anger quickly, impotence

The second important source of food are cereal grains.

Lentils have a lot of protein, carbohydrates and minerals such as iron and calcium are formed.

Lentils in the treatment of anemia due to iron is very useful.

The food is attracting a lot of useless sugars that peristalsis of the colon and helps strengthen memory and learning ability in school-aged children are.

Eating lentils 2 times per week in winter to keep your body against disease immune to colds.

Selenium is an element that this element is necessary for the prevention of cardiovascular diseases.
Lentils only cereal that makes the body less bloating.

Savory Spice of properties to relieve indigestion and disinfecting properties can be noted.

 

 

در نگاه بیشتر ببینید