جهش تولید | دوشنبه، ۱۲ خرداد ۱۳۹۹

اردشیر کامکار - نمایش محتوای تولیدات ویژه

 

 

اردشیر کامکار

Loading the player...

(زاده ۱۳۴۱، سنندج) نوازندهٔ ویولن و کمانچه و از اعضای گروه کامکارها است.

وی از کودکی، ویولن را نزد پدرش فرا گرفت. چندی بعد، وی به عنوان نوازندهٔ ویولن و کمانچه به عضویت ارکستر فرهنگ و هنر سنندج درآمد. او دارای استعداد موسیقایی شگرفی بود و قطعات دشوار ویلن ابوالحسن صبا را با کمانچه اجرا می‌کرد.وی جدا از نواختن کمانچه، ویلن و قیچک را به زیبایی تمام می نوازد حتی وی را جزء برترین نوازندگان ویولن هم دانسته اند.

اردشیر کامکار، در حدود سال ۱۳۶۰ به تهران آمد و همکاری خود را با گروه های "عارف" و "شیدا" و با بسیاری از خوانندگان به نام ایران از جمله استاد شجریان و علیرضا افتخاری آغاز کرد. همچنین مطالب تکمیلی را نزد محمدرضا لطفی و پشنگ کامکار آموخت.

اردشیر کامکار همواره برای گسترش هر چه بیشتر قابلیّت های ساز کمانچه کوشیده است. وی با استفاده از تکنیک های خاص ویلن و پوزیسین های ویلن بروی ساز کمانچه توانست چهره ای دیگر از این ساز به نمایش بگذارد. در این راستا، قطعات استاد صبا را در دو اثر به یاد صبا و بر تارک سپیده، به کمک کمانچه و ارکستر به اجرا در آورده. وی در «بر تارک سپیده»، با تکیه بر توانایی های خود دست به ابتکارات بدیعی زده و از این رهگذر کمانچه را به سازی فوق العاده تأثیرگذار و وجدآور مبدل کرده است. بر اساس گفته بزرگان موسیقی ایران نوع و سبک نوازندگی استاد اردشیر کامکار و تلاش های وی برای شناساندن تکنیک های ناشناخته ی ساز کمانچه، سرمشق و الهام بخش نوازندگان جوان کمانچه و ویلن در ایران شده است به طوری که ساز کمانچه در میان نوازندگان و مردم جایگاه ویژه ای پیدا کرده است.

در حدود یک قرن پیش بعد از ورود ویلن به ایران کمانچه مهجور ماند و مورد بی مهری قرار گرفت تا سال 1360 کمانچه مورد استقبال قرار نمی گرفت و بعد از ان به همت و تلاش استادانی چون اردشیر کامکار و شناساندن صدای گرم و دلنشین کمانچه، تعداد نوازندگان این ساز رو به افزایش قرار گرفت.

از شاخصه های مهم او در نوازندگی به لحن و بیان مستقل، صدای زیبای ساز وارشه کشی شفاف و بدون برخورد ارشه به سیم های دیگر (که در سبک دیگر نوازندگان مشهور هم این گونه نیست) و تکنیک فوق العاده و اجرای قوی و اجرای صداهای هارمونیک که این تکنیک ها مختص ساز ویلن می باشد و تقریباً برای ساز کمانچه به سختی قابل اجرا است می توان اشاره کرد.

کمانچهُ خوش صدا، شفاف و مورد تاُیید ایشان که با آن می نوازند ساختهُ دستان هنرمند قدرت الله کردی است.

از آلبوم های مستقل او می‌توان ناشکیبا با خوانندگی همایون شجریان، راز نگاه و آلبوم بی غبار عادت که با همنوازی شاگردش، شروین مهاجر و عرضه شده را نام برد. از جمله شاگردان او می توان از همایون شجریان و مهدی باقری شروین مهاجر و بابک شهرکی و سینا جهان آبادی نام برد.

Ardeshir Kamkar

(Born 1341, in Sanandaj) is a violin and a fiddle and a member of Kamkars.

His childhood, his father learned the violin. Soon after, he joined the orchestra as violin and fiddle CTA Sanandaj city. He had great musical talent and hard parts, violin fiddle with Abolhassan Saba was implemented. Apart from playing his fiddle, violin and even his Gheychak beauty plays all major markets have been playing the violin.

Ardeshir Kamkar, about 1360, came to Tehran to cooperate with "Aref" and "Sheida" and many of the singers called Iran of Reza Shajarian began his honor. As well as supplementary material with "Mohammad Reza Lotfi" and "Pashang Kamkar" learned.

Ardeshir Kamkar has always tried to fiddle maker to expand more functionality. He uses certain techniques on the violin fiddle maker could face another instrument to demonstrate. In this regard, the parts "Saba" in the works "remember Saba" and "the apex of the Dawn", to fiddle and orchestra brought into force. He is "the apex of the Dawn", relying on their abilities to struck innovative initiatives and thereby fiddle to super-effective and has become Vjdavr. According to Iran, the type and style of music greats Professor Ardeshir Kamkar and his efforts to introduce techniques fiddle maker unknown, role model and inspiration to young musicians fiddle and violin fiddle maker in Iran is such that the musicians and the people standing has found special.

About a century after the arrival of the Iranian violin, fiddle was obsolete and was unpopular 1360 was not welcomed as a fiddle And then to the efforts of professors such as Ardeshir Kamkar and introduce warm and pleasant sound of the fiddle, the growing number of musicians were making.

Important characteristics of the tone and expression of him playing the independent, clear and beautiful voice cabling without making Varshh fiddlestick the other wires (the genre, not the other famous musicians) and implementation of the strong performance of fantastic technique Harmonytalk voices this technique is unique to that instrument violin fiddle maker is hardly applicable to almost be noted.

Welcome fiddle sound, transparent and approved them play with it made ​​me God is the strength of the artist's hands.

He can be intolerant of independent albums with the singer Homayoun Shajarian, mystery, look no dust and albums are used with student Hamnavazi, Shervin Mohajer and supplied named. Among his students can Homayoun Shajarian Shervin Mohajer Mehdi Bagheri and Babak town named Sina Jahan Abadi